Jesteś właścicielem lub menedżerem firmy i chcesz rzetelnie sprawdzić zadowolenie z pracy wśród podwładnych? Zadbaj o odpowiednie przygotowanie się do badania.
- Stwórz pozytywną atmosferę w miejscu pracy, pełną dialogu i otwartości. Dzięki temu personel chętnie weźmie udział w ankiecie i nie uzna tego za kolejny uciążliwy obowiązek, który trzeba tylko „odhaczyć”.
- Dokładnie określ, do czego ma doprowadzić badanie satysfakcji pracowników. Może to być zarówno wzrost efektywności działania firmy, jak i poprawa relacji między menedżerami i podwładnymi czy pogłębienie współpracy zespołowej.
- Sprawdź wyniki poprzednich ankiet i to, jakie zagadnienia w nich podjęto. W ten sposób określisz, jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniała się opinia pracowników na temat firmy.
Zadbaj o to, aby każdy z pracowników miał szansę wypowiedzieć się na temat tego, jaka jest jego satysfakcja z pracy. Przed rozpoczęciem badania rozwieś w firmie plakaty, a także roześlij informacje za pomocą poczty e-mail. Zapewnij personel o poufności ankiety, dzięki czemu jego członkowie nie będą obawiać się, że za krytyczne opinie spotka ich kara. Jest to niezwykle ważne, gdyż wpłynie na rzetelność badania.
Pozwól zatrudnionym wybrać, w jakiej formie ma zostać przekazana im ankieta satysfakcji pracowników – elektronicznej czy papierowej. Zapewnij odpowiednie miejsce do wypełnienia kwestionariusza. Może to być pomieszczenie socjalne, a w większej firmie stołówka. Zadbaj o to, aby personel miał wystarczająco dużo czasu na udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania. W tym celu warto o kilka minut wydłużyć przerwy.
Badanie satysfakcji pracowników warto realizować regularnie, na przykład co 2–3 lata. Jest również potrzebne, gdy pojawiły się problemy związane na przykład z wydajnością pracowników, a także po wprowadzeniu znaczących zmian, między innymi w wysokości wynagrodzeń. Dobrym pomysłem jest ponadto ustawienie w firmie skrzynki na sugestie, do której pracownicy będą mogli wrzucać bieżące uwagi.