Uśmiechnięta kobieta w biurze siedząca przy stole ze swoim zespołem - tytułowa

Satysfakcja z pracy – jak ją zbadać?

Jak przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników?

Satysfakcja z pracy to czynnik, który wpływa na wydajność i zaangażowanie pracowników. Warto regularnie ją sprawdzać, aby upewnić się, że personel ma zapewnione optymalne warunki pracy, a w razie zdiagnozowania niepokojących symptomów od razu podjąć działania zaradcze. Z naszego poradnika dowiesz się, kiedy zrealizować i jak wygląda badanie opinii pracowników na temat satysfakcji w miejscu zatrudnienia.

Badanie satysfakcji personelu – jak się za to zabrać?

Jesteś właścicielem lub menedżerem firmy i chcesz rzetelnie sprawdzić zadowolenie z pracy wśród podwładnych? Zadbaj o odpowiednie przygotowanie się do badania.

  • Stwórz pozytywną atmosferę w miejscu pracy, pełną dialogu i otwartości. Dzięki temu personel chętnie weźmie udział w ankiecie i nie uzna tego za kolejny uciążliwy obowiązek, który trzeba tylko „odhaczyć”.
  • Dokładnie określ, do czego ma doprowadzić badanie satysfakcji pracowników. Może to być zarówno wzrost efektywności działania firmy, jak i poprawa relacji między menedżerami i podwładnymi czy pogłębienie współpracy zespołowej.
  • Sprawdź wyniki poprzednich ankiet i to, jakie zagadnienia w nich podjęto. W ten sposób określisz, jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniała się opinia pracowników na temat firmy.

Zadbaj o to, aby każdy z pracowników miał szansę wypowiedzieć się na temat tego, jaka jest jego satysfakcja z pracy. Przed rozpoczęciem badania rozwieś w firmie plakaty, a także roześlij informacje za pomocą poczty e-mail. Zapewnij personel o poufności ankiety, dzięki czemu jego członkowie nie będą obawiać się, że za krytyczne opinie spotka ich kara. Jest to niezwykle ważne, gdyż wpłynie na rzetelność badania.

Pozwól zatrudnionym wybrać, w jakiej formie ma zostać przekazana im ankieta satysfakcji pracowników – elektronicznej czy papierowej. Zapewnij odpowiednie miejsce do wypełnienia kwestionariusza. Może to być pomieszczenie socjalne, a w większej firmie stołówka. Zadbaj o to, aby personel miał wystarczająco dużo czasu na udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania. W tym celu warto o kilka minut wydłużyć przerwy.

Badanie satysfakcji pracowników warto realizować regularnie, na przykład co 2–3 lata. Jest również potrzebne, gdy pojawiły się problemy związane na przykład z wydajnością pracowników, a także po wprowadzeniu znaczących zmian, między innymi w wysokości wynagrodzeń. Dobrym pomysłem jest ponadto ustawienie w firmie skrzynki na sugestie, do której pracownicy będą mogli wrzucać bieżące uwagi.

Jakie obszary powinna uwzględnić ankieta zadowolenia pracownika?

Obszary badania satysfakcji pracowników - infografika.

W zależności od tego, jakie cele ma mieć badanie satysfakcji pracowników, w ankiecie możesz skupić się zarówno na wszystkich obszarach, jak i tych, które w danym momencie uznasz za najważniejsze. Zwykle chodzi o:

  • relacje z przełożonymi, w tym organizację pracy – obejmuje to przepływ informacji i delegowanie zadań;
  • kulturę organizacyjną, czyli wartości i normy obowiązujące w firmie – chodzi na przykład o równość w dostępie do benefitów;
  • współpracę zespołową;
  • work-life balance, czyli godzenie życia zawodowego z prywatnym;
  • poziom motywacji personelu;
  • ergonomię na stanowisku pracy;
  • samoocenę pracowników.

Zadowolenie z pracy można skutecznie zmierzyć tylko wówczas, gdy pracowników spytasz również o to, co i w jaki sposób można ulepszyć w działalności firmy. Warto ponadto podjąć kwestie związane z barierami, które utrudniają realizację zadań.

Jak powinny wyglądać ankiety dla pracowników badające satysfakcję?

Jeśli chcesz określić zadowolenie z pracy, badania warto oprzeć na ankiecie. Jej przygotowanie i przeprowadzenie, a także opracowanie wyników nie zajmie wiele czasu. Atutem jest też to, że dzięki przejrzystemu układowi pytań pracownicy nie będą mieli trudności z odpowiedziami.

Warto zastosować zróżnicowane pytania, czyli zamknięte, na które można odpowiedzieć wyłącznie poprzez zaznaczenie zasugerowanej opcji, oraz otwarte, które pozostawią całkowitą swobodę wypowiedzi. Podczas sporządzania ankiety dla pracowników zadbaj o:

  • dokładne wyjaśnienie respondentom, w jaki sposób mają odpowiedzieć na poszczególne pytania – na przykład w przypadku zamkniętych możesz dopuścić zaznaczenie jednego lub kilku zaproponowanych wariantów;
  • użycie jasnych, nieskomplikowanych słów i wyrażeń, które będą zrozumiałe dla pracowników – umożliwi im to udzielenie rzetelnych odpowiedzi;
  • zasugerowanie nie więcej niż 4–5 odpowiedzi na jedno pytanie – większa liczba może zniechęcić i zmęczyć pracowników, doprowadzając do porzucenia przez nich ankiety.

Satysfakcja z pracy może być solidnie zbadana tylko wtedy, gdy unikniesz podwójnych pytań. Przykład to: „Czy jesteś usatysfakcjonowany relacjami z przełożonymi i współpracą z innymi pracownikami”? Takie pytanie dotyka dwóch kwestii, na które odpowiedzi mogą być diametralnie różne.

Ankieta dla pracowników – pytania, które warto zawrzeć w kwestionariuszu

Każde badanie satysfakcji powinno być inne. Rodzaj i charakter pytań zależy od aktualnej sytuacji w firmie i tego, jakie ewentualne problemy trzeba rozwiązać. Poniżej podamy przykłady zagadnień, które warto umieścić w kwestionariuszu.

Pytania o charakterze ogólnym

Ankieta satysfakcji pracowników powinna zawierać pytania ogólne, które zwykle znajdują się na początku kwestionariusza. Poza wiekiem, stażem pracy czy rodzajem zajmowanego stanowiska personel można spytać o znajomość:

  • wizji i kierunków rozwoju firmy, a także kultury organizacyjnej;
  • oczekiwań, jakie firma stawia przed pracownikiem.

O tym, czy satysfakcja z pracy znajduje się na odpowiednim poziomie, zaświadczą również deklaracje pracowników na temat tego, czy mogą polecić innym osobom zatrudnienie w twojej firmie. Ważne pytanie dotyczy też tego, czy są skłonni w perspektywie najbliższego roku lub 2 lat dalej pracować u ciebie.

Pytania o relacje z przełożonymi

  • Czy przełożony prawidłowo komunikuje twój zakres obowiązków?
  • Czy przełożony słucha twoich opinii i uwag?
  • Czy możesz liczyć na pomoc przełożonego podczas pracy?
  • Jeśli zostałbyś kierownikiem, jakie zmiany w organizacji pracy w naszej firmie wprowadziłbyś?

Pytania na temat współpracy zespołowej

  • Czy dobrze czujesz się w swoim zespole pracowniczym?
  • Czy możesz liczyć na wsparcie ze strony współpracowników?
  • Czy sądzisz, że każdy pracownik w twoim zespole jest traktowany równo?

Pytania odnośnie do motywacji

  • Czy możesz powiedzieć, że twoje zadowolenie z pracy jest duże?
  • Czy czujesz się odpowiednio wynagradzany za swoją pracę?
  • Czy zasady awansu obowiązujące w naszej firmie są uczciwe i precyzyjnie określone?
  • Wymień najważniejszy czynnik, który powoduje, że czujesz się komfortowo w miejscu pracy. Jeśli nie ma takiego, pomiń odpowiedź.

Pytania związane z work-life balance

  • Czy bez problemu godzisz życie zawodowe z prywatnym?
  • Czy masz wystarczająco dużo czasu wolnego?

Czy Twój przełożony deleguje zadania, które musisz wykonać poza godzinami pracy?

W jaki sposób można poprawić zadowolenie z pracy personelu?

Jakie poprawić zadowolenie z pracy personelu? - infografika.

Satysfakcja z pracy to wypadkowa wielu czynników. Jako właściciel lub menedżer firmy musisz o nią zadbać, dzięki czemu personel odwdzięczy Ci się większą pracowitością i lojalnością. Efektem będzie również promocja pozytywnego wizerunku firmy na rynku, co pomoże przyciągnąć kompetentnych pracowników, generujących innowacyjne pomysły, oraz wartościowych kontrahentów.

Jak zwiększyć zadowolenie z pracy w Twojej firmie?

  • Wprowadź kulturę feedbacku, która polega na tym, że każdy przełożony szybko udziela pracownikom informacji zwrotnych i reaguje na niepokojące sygnały płynące od nich.
  • Wyklucz micromanagement, gdyż prowadzi do nadmiernej kontroli personelu i skupiania się na drobiazgach, zamiast na kluczowych sprawach.
  • Nagradzaj wyniki i obok płacy zastosuj na szeroką skalę motywatory pozapłacowe. Mogą to być pakiety medyczne, bilety na wydarzenia sportowe albo kulturalne bądź możliwość korzystania ze szkoleń czy studiów.
  • Zapewnij każdemu pracownikowi wygodne miejsce pracy, w którym ma do dyspozycji wszelkie niezbędne urządzenia i przybory.

Satysfakcja z pracowników wzrośnie, jeśli skupisz uwagę na tym, by skutecznie godzili życie zawodowe z rodzinnym. Jeśli tego potrzebują, gdyż na przykład wychowują małe dzieci albo opiekują się starszą osobą, pozwól im wykonywać obowiązki w domu.

Ważna jest też promocja zdrowego stylu życia. Nie tylko w upalne dni przyda się dyspenser do wody, który zapewni pracownikom stały dostęp do świeżej wody. Pozytywnie wpłynie to na ich samopoczucie, a także polepszy koncentrację i zwiększy produktywność. Warto zainwestować w dyspensery do wody BRITA, które wyposażono w filtr CLARITY Protect, zapewniający wyjątkowy smak, wysoką jakość wody oraz pełną higienę, czy funkcję ThermalGate, która termicznie dezynfekuje kran, zapobiegając zanieczyszczeniom ze źródeł zewnętrznych.

Jeśli masz taką możliwość, zorganizuj na terenie firmy zajęcia ruchowe, na przykład z zakresu fitnessu, albo wydziel pomieszczenie z przyrządami do ćwiczenia. Innym pomysłem jest zakup karnetów na siłownię, a także zdrowych posiłków w firmie cateringowej.

Bibliografia:

Skontaktuj się z nami i otrzymaj wycenę dyspensera do wody

* Pola obowiązkowe
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Pozostało znaków:
Nie można używać symboli < > @ % * # | _ [ ] ~ { } ( ) ani kombinacji „www.” oraz „://”.

Więcej informacji na temat ochrony danych.

Wpisz znaki widoczne na poniższym obrazku i kliknij opcję Prześlij.

Sprawdź wprowadzone informacje