Why BRITA

Historia firmy BRITA

Ponad 50 lat doświadczenia

W latach 60. ubiegłego wieku Heinz Hankammer założył firmę, którą nazwał imieniem swojej córki, BRITA. Celem, który mu przyświecał, była optymalizacja jakości wody kranowej. Najpierw dla akumulatorów samochodowych, a wkrótce potem na potrzeby domowego użytkowania. W 1970 r. Hankammer opatentował i wprowadził na rynek pierwszy dzbanek do filtracji wody. Przygoda, która rozpoczęła się w jego własnym ogrodzie, po 50 latach rozwinęła się w firmę o globalnym zasięgu.

Pierwszy dzbanek filtrujący – oficjalnie nazwany Haushaltswasserfilter I (domowy filtr do wody I) – był po prostu lejkiem umieszczonym w przezroczystym pojemniku. Prosty i funkcjonalny. Kształt lejka i jasny, pomarańczowy kolor były kwintesencją stylu lat 70. Natomiast zasada filtracji była pomysłem wizjonerskim. Hankammer wykorzystał żywicę jonowymienną i węgiel aktywny, aby ograniczyć ilość kamienia i substancji negatywnie wpływających na smak i zapach wody. Dzięki temu uzyskał bardziej miękką wodę o lepszym smaku. I tak już zostało.

Tester herbaty, ekspert ds. recyklingu i uznany projektant

Heinz Hankammer wiedział, że herbata przygotowana na bazie filtrowanej wody smakuje i wygląda lepiej. Wyzwanie polegało na tym jak przekonać do tego innych? Opracował specjalny test. Zaparzył dwie filiżanki herbaty: pierwszą z użyciem zwykłej wody kranowej, drugą – na bazie filtrowanej wody BRITA. Po ostygnięciu, na powierzchni herbaty z wody kranowej pojawiły się brzydkie smugi, natomiast druga była przezroczysta i przyjemnie pachniała. Wszyscy, którzy to widzieli, byli pod ogromnym wrażeniem.

Heinz Hankammer niestrudzenie udoskonalał szczegóły techniczne swojego produktu, mając cały czas na uwadze także takie kwestie, jak zrównoważony rozwój i odpowiedzialność. Początkowo w roli wkładu używano złoża filtrującego. W 1979 r. do oferty produktów BRITA dołączyły wkłady filtracyjne.

Od 1992 r. na terenie fabryki w Taunusstein w Niemczech działa zakład recyklingu zużytych wkładów. To właśnie tutaj BRITA oddziela aktywny węgiel od żywicy jonowymiennej, składniki wypełnienia wkładów. Kolejny etap recyclingu ma miejsce w hali regeneracyjnej, gdzie żywica jonowymienna otrzymuje nowe życie, zanim zostanie ponownie wykorzystana do produkcji nowych wkładów filtracyjnych.

Oprócz prowadzenia badań inżynieryjnych i poszerzania portfela produktów, który obejmuje także filtry komercyjne, BRITA koncentrowała się na kwestii stylistyki swojej oferty. Motto, które przyświecało Heinzowi Hankammerowi, „jasność, funkcjonalność i oszczędność”, do dziś dnia jest naczelną zasadą realizowaną z wielkim sukcesem przez projektantów BRITA. Dzbanek filtrujący Navelia otrzymał nagrodę Japanese Good Design Award w 2008 r. oraz prestiżowe wyróżnienie Red Dot Award w 2009 r.

Europejska jakość

Po debiucie filtrów komercyjnych w 1980 r. liczni bariści i właściciele restauracji zaczęli sięgać po rozwiązania BRITA. Woda filtrowana po prostu wyśmienicie smakowała. Dzięki temu, że wreszcie można było wydobyć ich pełen aromat, kawa, herbata i posiłki zaczęły zdobywać uznanie jako wyrafinowane przysmaki. Branża zaczęła rozwijać się w szybkim tempie, także w związku z tym, że filtrowana woda BRITA chroniła drogi sprzęt kuchenny. Ekspresy do kawy i inne urządzenia nie wymagały już kosztownych przeglądów i napraw koniecznych z powodu osadzania się kamienia. Dzisiaj także szpitale, domy spokojnej starości, szkoły, przedszkola i biura można wyposażyć w rozwiązania BRITA.

Markus Hankammer, dyrektor generalny BRITA Group od 1999 r., wciąż pozostaje pod wrażeniem wizji swego ojca. Tego, jak wówczas „udało mu się zrealizować pomysł nieznanej technologii, nie wiedząc, że tworzy niszowy, a zarazem globalny rynek”. Rynek został wykreowany i jest nadal kształtowany przez BRITA.

Na całym świecie w firmie BRITA pracuje 1.827 pracowników. Są oni zatrudnieni w 28 krajowych i międzynarodowych filiach i oddziałach w 66 krajach, w tym 942 osób pracuje w centrali w Niemczech. Rodzinna firma posiada zakłady produkcyjne w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Chinach.

"Zmieniamy sposób, w jaki ludzie piją wodę, dbając o potrzeby środowiska naturalnego" - wizja firmy BRITA

Globalna ekspansja

Wchodzenie na kolejne rynki na świecie jest strategicznym celem firmy. Pierwszymi krajami, w których BRITA rozpoczęła działalność, były Hiszpania i Francja. W latach 80. ubiegłego wieku dołączyła do nich Wielka Brytania, która nadal jest ważnym rynkiem dla firmy. Azjatyckie spółki zależne BRITA działają dziś w Japonii, Chinach, Hongkongu i na Tajwanie. Ostatnio BRITA otworzyła biuro w Turcji, stanowiącej przedmurze rynków Azji.

Poznawanie zwyczajów związanych z piciem wody i poprawianie jej jakości to podstawowe czynniki, które wspierają rozwój innowacyjnych technologii i nowoczesnych produktów. Tak świat odkrywa rozwiązania firmy BRITA, która jest uosobieniem „zaufania i profesjonalizmu”, jak podkreśla Markus Hankammer.